Van windmolens, rotsen, Joshua Trees tot cactussen

31 juli 2018 - Joshua Tree National Park, California, Verenigde Staten

Heel veel windmolens bij Palm SpringsJoshua Tree Park - Hidden ValleyWandelen door het ParkEven een selfieDit is nu de Joshua TreeWouter beklimt de Jumbo RocksCholla cactustuinPas op TrudyZoveel cactussen

Dag 18 Dinsdag 31 juli Trudy

Vandaag rijden we naar Joshua Tree National Park. Kleiner van opzet dan bijvoorbeeld Grand Canyon National Park maar weer een mooie plek om te beleven. Op weg er naar toe komen we langs een enorm groot windmolen park dat er ook nog een paar flinke zonnevelden bij heeft liggen. Wat de bewoners van Palms Springs verspillen aan water maken ze, wat duurzaamheid betreft, weer goed met de energieopwekking. Het is dan ook de winderigste plek van zuidelijk Californië.

Joshua tree is een bijnaam voor een plantensoort uit de yuccafamilie en dus eigenlijk geen boom. Deze yucca komt alleen voor in de Mojavewoestijn van Californië en is, hoewel we er dus hier best veel zien, een bijzondere plant. We rijden vandaag door het park en stappen af en toe uit voor een kleine wandeling. Zo bezoeken we de Hidden Valley waar veedieven vroegen hun gestolen dieren verstopten. De rotsen zien er hier weer heel anders uit dan alles wat we tot nu toe hebben gezien en lijken op de rotsen zoals die bij The Flintstones getekend zijn. Terwijl we door rijden naar een volgende punt steekt er plotseling een roadrunner dwars de weg over. En inderdaad de striptekenaars hebben zijn loopje precies goed getekend. Miep, miep, zoeffff en weg was ie. Een van de volgende stops volgt bij de Jumbo Rocks. Hier beklimmen we voor de grap wat van die grote ronde keien. Ze zijn wel ruw en scherp dus het is zaak goede te blijven staan, maar de grip op je schoenen is geweldig.  Even verderop komen we bij een verzameling Cholla cactussen die hun naalden spontaan loslaten als een mens of dier ze aanraakt. Er werd al flink voor gewaarschuwd dat de naalden verrekte pijnlijk prikken. Voorzichtigheid geboden dus. Jammer genoeg maakte ik een onhandige beweging dus ik kan met zekerheid zeggen dat het klopt.

Na ons bezoek aan het laatste Nationale Park van deze reis rijden we door naar de tweede outlet locatie. Luc, Johan en Wouter scoren nog wat leuke sportieve kleding en dan rijden we weer terug naar Palm Springs. Hoog tijd voor weer een nieuw restaurant. Deze keer weer prima Mexicaans in een relaxte diner met fatsoenlijke prijzen. We kijken terug op een gezellige en afwisselende dag.

Trudy

1. Gertje:
    2 augustus 2018
    hallo alle vier,mooi verslag Trudy .gaaf die cactussen. en Wouter wat een mooie foto van jou tussen de keien.stoer hoor!!!! xxxx
  2. Wil Hartman:
    2 augustus 2018
    Jullie genieten nog steeds en wij met jullie. Het zit er bijna alweer op. Hier is het nog steeds warm en dat is ook de verwachting voor komende week...dus wat dat betreft hoeven jullie niet te acclimatiseren.