Heel erg vroeg op weg naar Ijen vulkaan

18 juli 2016 - Ijen, Indonesië

Zwaveldamp alarm ... gasmaskers opIn de krater afgedaaldBlue FireWachten op de zonsopkomstZwemmen met uitzicht op de sawa'sZwemmen in fris water maar waar is Luc?Wat een mooie profiel foto

Vrijdag 18 juli. Na een paar uur geslapen te hebben, gaat om 00:00 uur alweer de wekker want om 00:30 staat de jeep met gids klaar om ons naar de Ijen vulkaan te rijden. De vulkaan ligt op een uur rijden over een heel hobbelige weg, van ons cottage en daarna is het nog 3km lopen. Doordat er hele stukken steil omhoog gaan en in pikkedonker lopen, doen we daar 1,5 uur over en dat is nog snel. Eenmaal aan de rand van de krater aangekomen kunnen we ‘The Blue Fire’ al zien. Het blauwe vuur is zwavelgas dat door de aanraking met zuurstof blauw kleurt en dat je alleen ’s nachts kunt zien. Als de zwaveldamp afkoelt en vaste vorm aanneemt wordt het geel. De mijnwerkers kunnen er dan brokken van hakken en uit de krater omhoog dragen. Dat doen ze dan met manden aan een bamboe stok en dat weegt ongeveer 60 – 70 kg. Wij gaan ook naar beneden om een kijkje te nemen. Om niet bevangen te worden door de zwaveldampen huren we maskers van de mijnwerkers. Het is een pittige en avontuurlijke tocht want het is heel donker, het pad heel smal en rotsachtig. Zonder hulp van Johan was ik niet beneden gekomen. Af en toe komen we een mijnwerker tegen met zijn vracht en die laten we dan met ontzag voor gaan. Nadat we in de krater de mijnwerkers aan het werk gezien hadden en het blauwe vuur nog beter bekeken hadden, gingen Luc en Johan nog even bij het meer kijken dat bij daglicht groen van het zuur ziet en ook warm aanvoelt. Luc stak zijn vinger in het water en gelukkig heeft hij ze alle 10 nog. De tocht omhoog was een stuk makkelijker al begon het wel te regenen. De zonsopgang was daarom ook niet zo mooi en we liepen al snel terug naar de jeep. Drijfnat kwamen we aan en reden we weer terug naar het hotel om om 07:30 te ontbijten. Na een hete douche gingen we snel naar bed om de verloren slaap in te halen. De rest van de dag hielden we het lekker rustig en genoten we van de prachtige omgeving bij het hotel. Trudy

1. Carla Hartman:
    24 juli 2016
    's nachts op pad heeft wel iets heel avontuurlijks zeg! Zijn jullie niet helemaal groggy van dat maffe slaap patroon?