Bandung muzikale talenten

9 juli 2016 - Bandung, Indonesië

Bandung koloniale gebouwenAngklung voorstellingHollandse Anklung spelers

Bandung 9 juli – We reisden vandaag van Bogor naar Bandung. Niet via de Puncak pas met uitzicht op de vele theevelden maar lekker snel via de tolweg. Om 11 waren we in Bandung en reden als eerste naar Jeansstreet omdat Luc interesse had in goedkope merkkleding. Jammer genoeg voor hem hadden ze hier niet wat hij gehoopt had dus kwamen we met lege handen weer terug bij de bus. Na een lekkere lunch met mie en nasi reden we door naar een Angklungschool waar in korte voorstellingen het West-Javaanse wajangpoppenspel, verschillende Indonesische dansen en de gamelan en angklung werden getoond. Het leukste onderdeel vonden de jongens het onderdeel waarbij het publiek allemaal een andere toon van het bamboe angklunginstrument in handen kregen. Vervolgens leerde de dirigent ons hoe de angklung ‘geschud’ moest worden om geluid te maken en welk gebaar hij zou maken bij iedere toon. Onder begeleiding van basgitaar en drumstel kon het publiek hierdoor op commando van de dirigent binnen enkele momenten samen een liedje spelen. Dat gaf een heel saamhorig gevoel onder het publiek waarbij veel werd gelachen. Aan het eind van de dag lieten we de chauffeur ons afzetten op een bekende straat in Bandung omdat we zelf wel terug zouden lopen. De chauffeur vond dat wel spannend maar liet ons natuurlijk wel gewoon gaan. Zijn bedenkingen waren niet helemaal onterecht want in het donker de drukke straten oversteken is best een kunst. Je moet gewoon rustig de straat op stappen, een beetje wapperen met je handen, doorlopen en erop vertrouwen dat de brommertjes, auto’s en bussen wel zullen stoppen. En dat doen ze dan ook nog allemaal. Na een tochtje van driekwartier kwamen we enigszins klam weer veilig aan bij ons hotel, waar we na een welverdiende douche snel in bed doken. Trudy

1. Koos:
    11 juli 2016
    Hee Trudy en familie, jullie doen het goed! Al een ojek ervaren. Op de foto met indonesische dames. Ik vermoed ook al genoten van de heerlijke indonesische keuken. Hoe meer plezier jullie hebben, hoe meer plezier jullie zullen meemaken (dat is bijzonder aan de omgang met indonesische mensen). Geniet ervan.