Bandung van de thee naar de koffie

10 juli 2016 - Bandung, Indonesië

Sahin de gidsDe theefabriekThee drinken met uitzicht op de theeveldenDe inspectie ambtenaren voor de theekwaliteitDe watervalHot Springs bronnenKoffiemassage ... heel bijzonder

Bandung 10 juli

Vandaag werden pap en mam door de moskee even verderop wakker gemaakt terwijl ik en Luc nog helemaal in dromenland zaten. Gelukkig konden mama en papa weer verder slapen tot 7.00. Ik was heel moe na 3 dagen achter elkaar om 7.00 opstaan. Na een paar minuten bijkomen gingen we naar de ontbijt zaal en gingen we wat eten. Na een karig ontbijt werden we opgehaald door Gomar en de nieuwe, altijd lachende gids Sahin. In de auto begon Sahin over zichzelf te praten terwijl we ondertussen naar de theeplantages reden. Bij de theeplantages aangekomen begon Sahin over welke thee er werd gemaakt en hoe het werd gemaakt. Hij pakte een blad met 5 blaadjes eraan. Hij vertelde dat het 1e kleinste blaadje gebruikt werd voor witte thee, de 1e en 2e blaadjes werden gebruikt voor groene thee. De andere blaadjes werden gebruikt voor zwarte thee. De zwarte thee van de eerste 3 blaadjes waren goede kwaliteit en de laatste 2 waren mindere kwaliteit zwarte thee. Toen Sahin dat had laten zien gingen we naar de theefabriek die helaas was gesloten vanwege de vakantie na de Ramadan, maar we konden gelukkig wel even binnenkijken. Na de theefabriek gingen we wat thee drinken en aten we wat gebakken bananen. Na al het lekkers gingen we naar de waterval. Daar aangekomen moesten we ongeveer 10 tot 15 minuutjes lopen voordat we die konden zien. Eigenlijk had ik wel wat meer verwacht van de waterval want die was best klein. Na even een paar fotootjes maken gingen we weer verder naar de hot springs. Bij de hot springs gingen we de zwembroeken aantrekken. We zochten een plekje op en gingen het hete water in. Het was dat ik na 20 minuten er uit moest anders had ik mijn hele leven lang in dat zwembad gelegen, zo lekker was dat hete water. Na 20 minuten er helaas uit en even een koude douche nemen. Na het omkleden gingen we even lunchen en dat was precies op tijd want ik had super veel trek. Na de heerlijke lunch gingen we naar het hotel maar we gingen eerst even koffie drinken, bij de duurste koffiemaker ter wereld – Kopi Luwak. We mochten ook kijken hoe het werd gemaakt en we mochten een katachtig dier aaien dat voor de koffie zorgde, maar Luc die hoefde niet omdat hij bang was. Na de uitleg gingen pap en mam koffie drinken, Luc en ik konden niks drinken omdat wij geen koffie lusten. Bij de koffie kreeg je ook een massage. Eerst werd je gemasseerd en daarna kreeg je een of ander koffielaag over de huid heen. Ik mocht ook een slokje nemen, en ik vond het best lekker. Dus als papa of mama voortaan koffie bestellen neem ik ook een slokje. Na de massage en wat foto’s gingen we naar het hotel. Bij het avondeten gingen we naar een kleine hal waar allemaal tafels en plastic stoelen stonden. Maar het eten was wel lekker, het eten kostte 9.00 euro dus heel goedkoop. Na een heel leuk dagje gingen we weer slapen. Groet Wouter

1. Wil Hartman:
    12 juli 2016
    Hallo allemaal,
    Wat een belevenissen iedere dag. Wij genieten met jullie mee door die leuke columns. Kijken al uit naar de volgende.
    Groetjes, pa en ma
  2. Carla Hartman:
    17 juli 2016
    Ha Wouter, wat een leuk stukje heb je geschreven!!! Goede uitleg van die theeblaadjes hoor, ik ben dol op koffie en thee. Wat gaaf dat je ook al af en toe een slokje drinkt, bitter he?!