Fietsen door San Francisco

15 juli 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Fietstocht San FransiscoGolden Gate BridgeEten bij Napa Balley BurgerAlcatrezFerry BuildingChinatownCoit Tower Telegraph Hill viewCrazy cars

Dag 2 Zondag 15 juli San Francisco

Na een prima nacht in motel Capri staan we bijtijds op om te gaan fietsen. Het ontbijt stelt niet veel voor maar de koffie is oké. In het motel met 45 kamers is een ontbijt met 10 krukken en 1 broodrooster om 4 slappe boterhammen enigszins knapperig te maken niet veel of gewoon weinig. We wandelen naar het startpunt waar we in de efficiënte toeristenmachine terecht komen. Na aanmelding bij de eerste medewerker worden we door een tweede enthousiaste dame begeleid naar de minitribune om het met ongeveer 20 bezoekers het introductiefilmpje te bekijken. Vervolgens worden we door de derde glimlachende student per gezin naar de fietsenstalling gebracht waar opnieuw twee vrolijke medewerkers in hoog tempo de helm afpassen. De vijfde medewerker geeft ons een fiets en laat ons 20 meter testfietsen waarna we bij de zesde bijverdienende student komen die ons zadel afstelt en vraagt of we nog gebreken hebben ontdekt tijdens de testrit. De laatste medewerker stelt ons in een rij op zodat onze gids van de dag een goed zicht heeft op zijn groep van de dag. Zo zijn we door de machine gedraaid en kan de fietstocht beginnen.

Een prachtige tocht langs onder andere Fischerman’s Wharf, Fort Mason en de Golden Gate Bridge brengt ons via Vista Point naar het dorp Sausalito aan de overkant van de baai. We fietsen met twee Amerikaanse gezinnen die behoorlijk op zich zelf zijn. Het enige praatje dat ik maak is met een Amerikaanse vrouw die vanwege een Franse vader is opgegroeid in Frankrijk dus dat telt eigenlijk niet. Onze gids John verteld veel en vooral ook leuke anekdotes. Zijn begeleider Shane is een Noord-Ier die 4 dagen in de week dit geweldige zomerbaantje heeft. In Sausalito nemen we afscheid van de gids maar houden we de onze fietsen voor de rest van de dag.

Het is hoogtijd voor de lunch bij Napa Valley Burger Company voor onze eerste echte Amerikaanse hamburger. We nemen afscheid van Sausalito en nemen de ferry terug naar de Ferry Building Market Place. Onderweg vaart de veerboot heel snel, behalve lang Alcatraz. Door de aangepaste snelheid hebben we een prachtig  uitzicht op het gevangeniseiland met daarachter de skyline van San Fransisico. In de Ferrybuilding zijn geweldig leuke winkeltjes en eettentjes waar ik heerlijk kan ronddwalen maar helaas lieten de mannen dat niet toe. Terug op de fietsen dus om de bikelanes door te fietsen naar het eind van het spoor van de kabeltram om te zien hoe de wagons met de hand worden omgedraaid voor de volgende rit. Vervolgens reden we via Union Square naar Chinatown waar we de nodige steile hellingen omhoog en omlaag fietsen. De laatste bestemming is Telegraph Hill waar we net te laat aankwamen om met de lift omhoog te kunnen maar wel genoten van de prachtige muurschilderingen. Na deze enerverende fietstocht was het tijd om de fietsen terug te brengen en op zoek te gaan naar ons avondeten.

Na crêpes met hartige vulling lopen we op ons gemak door Fishermans Wharf. Op straat genieten we van flanerende mensen en opvallende auto’s. We zagen compleet getunede Amerikaanse auto’s die met individueel bediende schokdempers schots en scheef en hobbelend en verend voorbij reden en de blits maken. Na deze gratis attractie wandelden we moe maar voldaan terug naar ons motel  om na een fijne douche als een blok in slaap te vallen. Trudy

1. Carla Hartman:
    23 juli 2018
    Wat gaaf om al fietsend SAN Fransisco te verkennen. En grappig hoe je schrijft over de efficiënte toeristenmachine, laat dat idd maar aan de Amerikanen over!
  2. Trudy:
    24 juli 2018
    Hier was het niet vervelend maar vooral gek om steeds aan iemand anders te worden overgedragen. In NY voelde het soms meer als het voort duwen van een kudde vee.